woensdag 11 februari 2009

Wintergroenten

Tijdens de wintermaanden moet ik het vaak zonder auto stellen … niet echt evident wanneer je (volgens velen) “in the middle of nowhere” woont. Zodra ik na m’n verblijf ik België op Kreta aankom, huur ik minstens een dag een autootje om de nodige boodschappen te kunnen doen. Ook dit jaar werd het huurwagentje door Autoclub stipt om 06.00 in de haven van Souda afgeleverd. Het was een gloednieuwe Hyundai i 100, met amper enkele duizenden kilometers op de teller … een betere boodschappentas is niet denkbaar!

Zonder winkel in de buurt, maar met een ruime vrieskast kan je gelukkig een tijdje overleven. Dit vergt uiteraard wel een beetje organisatie. Aan de hand van wat die dag op de markt verkrijgbaar is, worden groenten ingekocht, geblancheerd en vervolgens ingevroren. Vlees kan ik hier meestal lokaal inkopen. Op de locale (ambulante) groenteman reken ik echter niet te veel. Helaas verkoopt hij vaak import uit West-Europa … zoals kastomaten uit Hoogstraten!

De wintermaanden zijn echter ideaal voor het oogsten van wilde spinaziesoorten. Onder de olijfbomen vind je nu tal van eetbaar “onkruid”, van de “chorta vrasta” (zowat alles dat eetbaar is) tot de “chicorum indibus” of de stamnagathi die op de markt soms 10,00 euro per kilo kost. Logisch, want het uitsteken gebeurt manueel, en er kruipt al snel heel wat tijd in 1 kilo groentjes. Wilde groenten zijn echter een uitstekend wintergerecht. Zij bevatten erg veel vitamines, en zijn bovendien makkelijk klaar te maken.

Nodig:
1 kg chorta vrasta of stamnagathi
zeezout en peper uit de molen
extra vergine olijfolie
citroensap.

Was de groenten grondig en laat ze vervolgens blancheren in een ruime pan met kokend water. Dien ze op met wat peper en zout, olijfolie en citroensap.