dinsdag 11 maart 2008

Lamsseizoen

Het lamsseizoen is aangebroken op Kreta. De lammeren die eind december geboren werden, zijn nu langzaam rijp voor de slacht. Voordat ik op Kreta begon te werken, at ik jarenlang nauwelijks vlees. De eerste keren dat ik voor de maaltijd werd uitgenodigd, waren dan ook een echte aanslag op mijn arme vegetariërhart: vlees en nog eens vlees. Lammeren die de vorige dag nog vrolijk over het veld huppelden, verschenen nu op m'n bord!
Aangezien een aangeboden maaltijd weigeren "not done" is in een Kretenzisch dorp, leerde ik gaandeweg terug vlees eten. Ik ben trouwens beslist niet de enige: heel wat vegetariërs bekenden dat ook zij niet strikt vleesloos eten, sinds zij op het eiland wonen en/of werken. Koken met lamsvlees blijft echter nog steeds een "operatie-verstand-op-nul", maar het resultaat is - toegegeven - heerlijk.

Lamsschouder met tijm

Nodig:
1 lamsschouder, in stukken gesneden
6 takjes (platte) peterselie
6 takjes selder
3 flinke tenen knoflook
3 (verse) salieblaadjes
3 soeplepels tijmhoning
3 glazen (geiten-)melk
olijfolie

Meng de honing, de melk en de fijngesnipperde kruiden. Laat de stukken lamsvlees in de olijfolie aanbranden. Giet vervolgens het melk-, honing- en kruidenmengsel in de pan. Voeg de (hele) knoflooktenen toe, zet het deksel op de pan, en laat vervolgens 70 minuten op een zacht vuur stoven. Neem het deksel van de pan, en laat de lamsschouder nog een halfuurtje verder stoven. Neem de lamsschouder uit de stoofpot en laat afgedekt rusten. Kook de saus even op een hoog vuur in.
Verwijder het bot en serveer met gestoofde aardappeltjes of wilde rijst.