woensdag 4 augustus 2010

Figues de barbarie - Cactusvijgen

Malgré les précautions,  la récolte des figues de barbarie est toujours un peu"douloureuse". Les fruit par contre, sont un vrai régal!
Ondanks alle maatregelen blijft het oogsten van cactusvijgen een pijnlijke aangelegenheid. De vruchten daarentegen zijn heerlijk!




Confiture de figues de barbarie

Marché:
5 figues de barbarie
80% du poids des figues épluchées en sucre
le jus d'un demi citron

Epluchez les fruit. Passez au moulin à légumes afin de supprimer les graines. Rajoutez le sucre en couvrez. Laissez reposer une nuit au frigo. Le lendemain, mettez les fruits dans une casserole avec le citron. Comptez 15 minutes après la première cuisson. 

Confituur van cactusvijgen
Nodig:
5 cactusvijgen
80% van het gewicht van gepelde cactusvijgen aan suiker
het sap van een halve citroen

Schil de cactusvijgen. Draai ze door een groentemolen om de pitten te verwijderen. Bedek met de suiker en laat 1 nacht rusten in de koelkast. Doe ze de volgende morgen in een pan met dikke bodem en voeg het citroensap toe. Breng aan de kook, en laat 15 minuten doorkoken, na de eerste kook.

14 opmerkingen:

Dominique Seidler zei

En effet, attention les doigts ça pique ! Je n'ai jamais mangé de confiture de figues de barbarie mais ta recette donne envie. Reste a trouver les fruits ...

Roelien zei

Dit heb ik nog nooit gezien, noch geproefd...ziet er indrukwekkend uit!

It's me zei

Nooit van gehoord.......nooit geproefd geweldige foto's .....fijne avond liefs Ria....

Corina zei

Ik zag ze overal bloeien en de vruchten beginnen toen ik op Kreta was, dat maakte me heel nieuwsgierig hoe ze smaken. Nou ja, dat komt er vast nog wel eens van!

lheurebleue zei

in italie heten ze volgens mij 'figi d'india'.
het recept is gemakkelijker gezegd dan gedaan! hoe kan je ze schillen zonder hopeloos geprikt te worden????
maar de confituur is natuurlijk verrukkelijk!

Lautreje zei

Confiture de figues de barbarie : à manger avec les doigts pour oublier les piqures !

L'Atelier di Pilàf zei

mmm..j'aime les figues de barbarie!
salut
Angela

Kristel zei

Veel gezien maar nog nooit mogen proeven. Moet het toch eens gaan proberen als ik je recept zo lees.

Kan me voorstellen dat het oogsten geen pretjes is...brrr. Succes en geniet van je jam.

Anoniem zei

Bonjour @nne !

J'ai manqué la saison des figues en Turquie, mais me souviens de leur goût délicieux, spécialement en confiture...

Ta recette me met l'eau à la bouche...

~*~ saskia ~*~ zei

Cactusvijgen, ik had er nog nooit van gehoord en al helemaal nog nooit gezien! Heel leuk om dit hier te lezen en zien. Fijn weekend, @nne. xx

LENNU zei

Hi!
How intresting! Fruits in cactus.
Lovely week to you!
Lennu

Michaja zei

IK heb ze ook gezien de afgelopen weken maar er eigenlik nooit bij stil gestaan dat je ze kan eten!
Je berichtje va Gramvoussa is adembenemend mooi! Ben er zelf ook geweest en in het echt is het nog mooier!
Bisous
Michaja

Catharina Maria zei

Hallo Anna , zijn alle cactus vruchten voor jam te gebruiken , of is er maar een soort ??
Wij hebben ze in Portugal proberen te eten maar vond de smaak erg laf . Het zou echt geweldig zijn om de jam een keer te gaan proberen in onze volgende vakantie .
lieve groet ♥RINI♥

Catherine zei

Hello Anne! thanks for the recipe. i had a look at your lovely pictures and saw how to make dried tomatoes ,i love them and use often them for cooking. Have a nice week! Catherine